fredag den 30. december 2011

Annus horibilis - annus Domini

På dansk kalder man et det "et herrens år" når man synes det har været et år med mange problemer. En lignende vending er "et herrens vejr" eller at være "på herrens mark". Jeg har aldrig rigtigt kunne forlige med disse vendinger. Herrens mark må for mig være et ganske glimrende sted at opholde sig. Vejret er Herrens hvad enten det er godt eller skidt, og alle år er, i følge traditionel sprogbrug, Herrens år.

Når jeg tænker tilbage på 2011 er der et andet udtryk som umiddelbart virker passende på mit liv; Annus horibilis er en latinske vending der betyder "et horribelt (eller forfærdeligt) år. Jeg kan huske at den engelske dronning brugte det i sin nytårstale det år prinsesse Diana døde. Der har været mange svære ting i de forgangne 12-15 måneder. Jeg har haft en blodprop, min far er død, min mor har været meget syg, der har været meget arbejde, jeg er i færd med at blive skilt.
Men nu skal I bare hører! Det har også været et annus Domini, et år med gode oplevelse og dejlige mennesker! Jeg har været på pilgrimsvandring, jeg har mærker menneskers omsorg. Jeg har en fantastisk kirke og familie - 2012 bliver forrygende!
Hvordan er det man siger: Hvis æggene er knækkede, må man lave omelet.
Eller som min ynglingsprofet, Leonard Cohen, synger;

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack
a crack in everything
thats where the light gets in.

Godt nytår, where ever you are

PS. Billedet snyder, jeg er i virkeligheden 2 meter høj, slank og bredskuldret. Det må være noget med atmosfæriske forstyrrelser.

4 kommentarer:

  1. Ja, der er noget med det billede....

    Godt nytår til dig Ole...

    SvarSlet
  2. Here's to new starts!

    P.S. Du overskygger jo Brad Pitt.

    SvarSlet
  3. Ja, det har da været noget af et år! Men det er så sandt, som du skriver - der sker heldigvis også gode ting! Og det gør der helt sikkert også i 2012!

    SvarSlet
  4. Kære Ole
    Det gør mig ondt at høre. I er i mine tanker og bønner. Kh Louise

    SvarSlet