søndag den 8. januar 2012

At vende fremad igen, nytårskur og læresamtaler med Folkekirken

Jeg har haft en (næsten) hel friweekend og det har været dejligt. Jeg fornemmer at mit liv er ved at finde en ny retning igen. Jeg tænker ikke mere så meget på det der har været og min skilsmisse, men andre positive tanker får plads i mit sind. Man kan sige jeg begynder at vende fremad i livet igen. Det føles rart og mit stemningsleje bevæger sig også i højere lag. Det er gået op for mig at jeg nok har været temmelig tungsindig i lang tid, men nu føler jeg mig letterer og mere glad.
Den eneste opgave jeg havde denne weekend var at deltage i Folkekirkens københavnske biskop, Peter Skov Jacobsens nytårskur/reception for stiftets præster. Jeg véd egentlig ikke hvorfor jeg var indbudt, men jeg tror det har noget at gøre med at Metodistkirken og Folkekirken har besluttet at indlede officielle læresamtaler. Jeg vil skrive noget mere om disse samtaler ved en senere lejlighed. Lige nu kan jeg bare fortælle at ved et møde mellem officielle repræsentanter mellem Folkekirken (bl.a. Københavns biskop og generalsekretæren for Det mellemkirkelige Råd) og Metodistkirken (biskop Christian Alsted, Formanden for Metodistkirkens Landsledelse pastor Jørgen Thaarup og undertegnede) blev det besluttet at de 2 kirker, på grundlag af Leuenberg konkordiet og med inspiration fra lignende samtaler i Sverige, Norge og Finland, sammensætter en samtalegruppe på 3 til 5 teologer fra hver kirke. Vi skal begynder i dette forår. Jeg tror det bliver spændende.
Pas på hinanden
Ole

3 kommentarer:

  1. Og biskoppen har luftet "den blå" i Kbh´s domkirke, ser jeg. Han er spottet på forsiden af KrDagblad til gudstjeneste i anledning af overtagelsen af EU-formandsskabet. Dejligt at være godt repræsenteret!

    SvarSlet
  2. Fedt!! Det er da også i den grad tiltrængt - så godt I kunne være med til at gøre kur ;-)

    - og dejligt for dig, at du mærker et skifte i orienteringen!

    SvarSlet
  3. Så lige dette program på P1, og tænker, om du havde lyttet til det?
    Det er om Leonard Cohen.
    http://www.dr.dk/P1/Eksistens/Udsendelser/2011/11/14135241.htm

    SvarSlet