fredag den 10. august 2007

Religion forbudt!


Må man argumentere ud fra sin religion når man skal være socialdemokratisk folketingskandidat? En artikel på politikken.dk tyder på at det må man ikke. Partikredsen i Helsingør fik en socialdemokratisk sognepræst til at udspørge en kvinde med muslimsk baggrund med følgende interesante begrundelse:


»Jeg var bedt om at komme for at stille alle de der dumme spørgsmål. Vi skulle høre, om hun var demokratisk anlagt, eller om hun var fundamentalistisk. Om hun virkelig var en ægte demokrat, eller om hun argumenterede ud fra sin religion« (Min fremhævelse), fortæller Mette Høyer Dansøn til B.T. om spørgsmålene til Rushy Rashid.


Sognepræsten og partiforeningen siger altså at man ikke kan være en ægte demokrat hvis man argumentere ud fra sin religion! Og jeg som troede demokrati handlede om at mennesker med forskellige holdninger konfronterede deres holdninger med hinanden i ærlig debat og evt. uenigheder afgjordes med flertalsafgørelser.

Personligt kan jeg aldrig sætte demokratiet højere end Gud, for dermed ville jeg jo gøre styreformen og de underlæggende værdier guddommelige - det er det man kalder afgudsdyrkelse.

3 kommentarer:

  1. Wow. Sognepræsten er en idiot.

    Efter min mening stammer demokrati naturligt fra Gud's inklusive kærlighed til alle mennesker.

    SvarSlet
  2. Her er vist noget vi kan være enige om. For mig er demokrati en naturlig konsekvens af mit kristne menneskesyn. Men det er samtidigt vigtigt for mig at at selv et flertal kan tage grundigt fejl og jeg derfor lade mig forme af min tro og opfatter demokratiet som et sæt spilleregler, ikke som min vejviser.

    SvarSlet
  3. hm! men demokrati skal læres vil jeg gerne tilføje.

    Børn og unge skal gennem praktisk erfaring opleve, at det nytter at sige sin mening og blive hørt. Hver enkelt skal vide, at de andre forventer, at man har en mening, og at det er vigtigt, at man kan stå inde for det, man selv prædiker. Men man skal også lære at respektere, at der bliver taget en beslutning, som man måske ikke er enig i. Det er ikke en naturgiven ting at beskytte og værne, bygge op, være med til at skabe et bæredygtigt miljø – socialt og i naturen, tage medansvar og have omsorg for andre.

    Tillid mellem mennesker opstår ved at leve op til indgåede aftaler, At blive en, andre kan stole på indebærer at man har fundet sit eget ståsted, fundet sin egen mening med en kristen eller anden opdragelse i ryggen, og ikke er bange for at deltage i en debat og have en holdning

    ud af en tangent - tanker fra Louise

    SvarSlet